Ron MandosRon Mandos

[slideshow id=1]

 

De hierboven getoonde beelden zijn geen documentaties van observaties uit het straatbeeld, maar registraties van handelingen die van te voren waren ingepland en werden uitgevoerd als werk voor mijn deelname in de groepsexpositie “Best of Graduates” in de galerie Ron Mandos in Amsterdam. De beelden zijn vastgelegd vanachter het galerie-raam. Het inplannen van gebeurtenissen is in overleg gegaan met de 60 in de buurt wonende en werkende mensen die op de beelden te zien zijn. Met elk van hen had ik van te voren afgesproken op welke dag, tijd en op welke manier zij in het uitzicht van de galerie zouden verschijnen. De beschrijving onder de foto vormde de aankondiging van de gebeurtenis en heeft op de desbetreffende dag op de raam van de galerie gehangen.  Gedurende de 3 weken dat de expositie open was, konden bezoekers vanuit de galerie ‘live’ naar de handelingen komen kijken.  Om de verbinding met de buitenruimte te versterken kon dit programma ook vanaf de straat gelezen worden. Terwijl de fotoregistraties van de handelingen groeide tijdens de expositie, werd het aantal resterende aankondigingen in de galerieruimte iedere dag minder. Het werk voegt niets wezenlijks anders toe aan het straatbeeld en zou onherkenbaar blijven zonder de aankondigingen. Met het opgaan van de handelingen in de omgeving wilde ik niet alleen de desbetreffende handelingen, maar het hele straatbeeld in een ander perspectief plaatsen. Door de voorspelling worden passanten ‘acteurs’ die een bepaalde rol spelen, handelingen veranderen in ‘performances’ die worden uitgevoerd met een zelfbewustzijn en de straat verandert in een ‘podium’ waar het dagelijks leven iedere dag wordt opgevoerd.[nggallery template=”galleryview” id=1]

The Images displayed above are not documentations of observations in the public space. They are registrations of actions that were planned in and acted out for an exhibition paticipation in the Ron Mandos Gallery Amsterdam. The describtions written under the images where the announcemenced the actions. They where displayed everyday on the window of the galerie. Through these announcements the visitors where invited to watch the ‘actions’ live from behind the window. About 60 volunteers participated for this project and acted out the ‘performances’ for the visitors though the 3 weeks that the gallery was open. The actions where subtle and would not be recognized as an art performance without the time-schedule. With this installation I wanted to show the public space in a new viewpoint. By displaying the artificially planned actions, right into the open space, I hoped to transformed the street in an stage where everyday live is being performed by its passers-by.